Laten we het eens hebben over technologische innovaties en hoe die ons leven makkelijker maken, vooral bij gokken. Al sinds de eerste gokautomaat werd gemaakt en op openbare plaatsen werd geplaatst, hebben veel casinospelers hun routine gehad – maar de online wereld heeft ze alleen maar bijgespijkerd. Zoals wervansport.com opmerkt, zijn verschillende fabrikanten van apparatuur bezig om gebruikers nieuwe functies te bieden, maar de waarheid is dat het de online spelers zijn die het meest profiteren van deze voordelen. Een goede waarschuwing voor degenen die een gamecarrière willen nastreven is om nooit te stoppen met updaten en op zoek te gaan naar nieuwe innovaties waar ze op de een of andere manier van kunnen profiteren – en dat is precies wat fabrikanten van apparatuur denken.
Nieuwe trends
Laten we proberen te anticiperen op welke nieuwe trends er op komst zijn in de game-industrie.
Automatisering en mobilisatie
Vroeger moest je minstens de deur uit om een casino te bezoeken. Nu is de branche eenvoudig gedigitaliseerd met behulp van technologie. De meeste handelingen voor het boeken en beheren van hotelkamers kunnen nu op afstand worden uitgevoerd met behulp van een mobiele app.
Enkele van de nieuwste technologische ontwikkelingen zijn het regelen van de kamertemperatuur en apparaten via spraakopdrachten en verschillende audio-apparaten zoals Alexa, Siri, YouTube Mini of Google Home. Casino’s in luxehotels zoals Sands Casino, Venetian Macau of Four Seasons Macau International hebben al “draagbare incheckapparaten” geïntroduceerd waarmee gebruikers direct in hun kamer kunnen inchecken zonder in de lobby in de rij te hoeven staan.
Slimme brillen, draagbare apparaten, NFC (Near Field Communication) en RFID (Radio Frequency Identification) maken de industrie ook klaar voor contactloze ervaringen. Naarmate technologiebedrijven innovatiever worden om de gastervaring te verbeteren, met een positieve impact op de productiviteit, kun je meer indrukwekkende ontwikkelingen verwachten.
Ervaring is belangrijk
De verwachte technologische sprong als gevolg van de ontwikkeling van AI zal invloed hebben op de gehele casino-infrastructuur, inclusief de gastervaring. Virtuele persberichten hebben al geanticipeerd op de ontwikkelingen en een glimp gegeven van hoe commerciële architecten met behulp van VR-technologie de aandacht van miljoenen kunnen trekken.
Casino’s en resorts gebruiken VR-technologie meestal om ruimtelijke plannen of lay-outs te structureren tijdens de ontwerpfase, terwijl dezelfde gegevens een meeslepende virtuele ervaring worden voor persberichten met behulp van VR-technologie met AR-augmentatie.
Innovatie in de industrie
Het is moeilijk om je iets innovatievers voor te stellen dan virtual reality. Het weerspiegelt de werkelijkheid, maar verbetert de online spelervaring vele malen. Het is nog een zeer jonge industrie, maar als gebruikers een ervaring van hoge kwaliteit krijgen, zou het een aanzienlijk deel van het online casinopubliek kunnen absorberen. Dit zal de industrie een enorme nieuwe impuls geven.
Het vlaggenschip van deze trend is het PokerStars VR-platform: hiermee kun je heel wat spellen spelen met spelers van over de hele wereld. Het spel is verslavend en de sfeer is geweldig. Het enige probleem is dat het publiek nog geen gemeenschappelijke basis kan vinden met VR-apparaten: ze zijn of heel goedkoop en werken verschrikkelijk, of ze zijn perfect en kosten een fortuin. Het is nog onduidelijk hoe lang het zal duren voordat de markt voor VR-apparaten een nieuw kwaliteitsniveau bereikt. Er zijn aannames (we kunnen bijvoorbeeld aannemen dat de industrie het probleem van bewegingsziekte moet oplossen, omdat niet iedereen klaar is om te gamen met een rugzakachtig apparaat dat een super-PC op zijn schouders houdt). Aan de andere kant wordt de technologie elke dag beter en goedkoper.
Een ander nieuw idee zijn bonussen, toernooien en slots die geïntegreerd zijn met sociale media, met Facebook als belangrijkste focus. De reden ligt voor de hand: Facebook is tegenwoordig een enorm multilevel gaming platform. Je kent waarschijnlijk Farmville, Zynga Poker, Candy Crush en andere “sociale spellen”. Sociale media zijn een krachtig reclamemiddel en tegelijkertijd een alomtegenwoordige bron van nieuws, onderzoek en recensies.
Het is niet alleen de beste optie voor grote bedrijven, maar ook voor kleine startende studio’s: wie heeft er een aparte webpagina nodig om een spel te promoten bij duizenden mensen over de hele wereld als dat ook gemakkelijk kan via kleine FB-pagina’s? Het is dan ook geen verrassing dat sociale aspecten op de voorgrond treden in de gokindustrie. Als het gaat om toernooien die geïntegreerd zijn met online gokkasten op Facebook, is dit een goed voorbeeld van hoe de leiders van de gokindustrie zich aansluiten bij sociale media.
Conclusie
We mogen nooit de innovatieve ideeën onderschatten waarmee de gokindustrie een nieuwe vorm kan krijgen en tegelijkertijd moeten we ons realiseren hoe dik de bestaande stereotypen zijn waarmee de gokmaatschappij leeft. Wat zal de hele industrie precies veranderen – kunstmatige intelligentie, augmented, virtuele realiteit of iets anders? We weten het nog niet, maar we zullen de ontwikkelingen met belangstelling volgen!