
Verbondenheid is voor elke ondernemer belangrijk. Dat is immers waar je succes vandaan komt. Het is belangrijk dat jouw potentiële klanten weten wie je bent en wat je te bieden hebt. Zij moeten zich verbonden voelen met je merk en jouw huisstijl makkelijk herkennen als iets waar zij vertrouwd mee zijn. Het netwerken voor ondernemers is een goede stap naar meer verbondenheid en trekt tegenwoordig veel aandacht. Aanvullend is het belangrijk om aandacht te besteden aan personalisatie, branding, marketing en sociale interactie. Wij geven je een paar handige tips om te zorgen voor meer verbondenheid met je merk.
Het maken van een sterke eerste indruk
Je hebt maar één kans om een sterke eerste indruk te maken bij een bezoek aan jouw locatie. Hierbij maakt het niet uit of het om een kantoorpand, een winkel of wellicht een showroom gaat. De eerste indruk is bepalend en de klantreis begint direct bij binnenkomst. Laat een loper bedrukken in je eigen huisstijl om direct het vertrouwde gevoel te creëren. Het versterkt de beleving van je merk direct en zorgt ervoor dat klanten zich welkom voelen. Juist dit zorgt ervoor dat zij zich direct ook meer verbonden voelen.
Gepersonaliseerde merchandise inzetten
Met alle online mogelijkheden van tegenwoordig zouden we bijna de fysieke mogelijkheden vergeten. Dit is zonde. Met gepersonaliseerde merchandise kun je namelijk zeker zorgen voor een sterkere verbondenheid met je merk. Je hebt tal van mogelijkheden. Laat jouw logo bijvoorbeeld op tassen, pennen, mokken of notitieboekjes bedrukken. Klanten maken in het dagelijks leven gebruik van dergelijke items. Hierdoor blijft je merk lang onder de aandacht en ontstaat er meer verbondenheid tussen de klant en jouw merk.
Een community met sociale interactie opbouwen
Het is belangrijk om je er bewust van te zijn dat een sterk merk niet alleen om producten draait. Het draait om de hele ervaring. Je kunt deze ervaring verrijken en verdiepen door klanten actief te betrekken bij je merk. Dit doe je bijvoorbeeld via social media of klantenevents. Je kunt ook denken aan exclusieve memberships. Het gaat erom dat je een actieve community bouwt waar klanten echt meerwaarde uit kunnen halen. Denk bijvoorbeeld aan user-generated content, uitdagingen en winacties. Klanten worden hier enthousiast van en dit helpt om een emotionele connectie op te bouwen.
Personalisatie in marketing en communicatie
Klanten voelen zich meer verbonden met een merk wanneer zij het gevoel hebben dat hun voorkeuren en behoeften ertoe doen. Met het oog hierop is het belangrijk om te zorgen voor personalisatie in marketing en communicatie. Je kunt hierbij denken aan op maat gemaakte mails of aanbiedingen en productaanbevelingen op basis van het persoonlijk koopgedrag. Dit verhoogt de betrokkenheid en geeft direct de klanttevredenheid een boost. Aanvullend is het uiteraard belangrijk om te zorgen voor een consistente branding. Dit zorgt voor merkherkenning en vertrouwen. Creëer een sterke merkidentiteit die overal terugkomt. Alles moet bijdragen aan een sterke en herkenbare merkuitstraling.