Een horecazaak overnemen: dit moet je regelen
- juni 7, 2025
Ga je een horecazaak overnemen dan komt er heel wat op je af. Op hoofdlijnen heb je twee keuzes: Je kunt de zaak voortzetten zoals de vorige eigenaar dit deed, of je gooit het roer om. Als je de zaak in zijn bestaande vorm overneemt, inclusief de bedrijfsnaam, dan betaal je daar vaak extra voor, zeker als de naam van het bedrijf goed gevestigd is. Als je iets compleet nieuws gaat beginnen, dan heb je alles zelf in de hand. Maar dan maak je kosten voor marketing, voor het ontwikkeling van een logo en aanverwante zaken die verband houden met de naamswijziging.
Bepaal het menu
Een belangrijk punt is om te bepalen wat er straks op de kaart komt. Ook als je een zaak overneemt en de vorm handhaaft wil je natuurlijk je eigen signatuur toevoegen aan de gerechten op de kaart. Denk hier goed over na. Laat mensen in je omgeving de nieuwe gerechten proeven die je op de kaart wilt zetten zodat je ze eventueel nog kunt aanpassen als er opmerkingen over zijn. Kies voor gerechten die je sowieso gemakkelijk kunt aanpassen, bijvoorbeeld als iemand niet van tomaat houdt of een notenallergie heeft. Veel koks vinden het vervelend als een gericht moet worden aangepast, maar het zorgt er vaak wel voor dat je meer klanten trekt als je daar flexibel in bent. Zeker allergieën en dieetwensen spelen steeds vaker een rol en daar zal je hoe dan ook op in moeten spelen.
Naamsbekendheid opbouwen
Als je de naam van de zaak aanpast dan moet je opnieuw naamsbekendheid opbouwen. Je kunt dat op verschillende manieren doen. Je kunt je klanten bedrukte servetten geven met de bedrijfsnaam of het logo. Dit logo kun je ook op de menukaart zetten of op bestek enveloppen. Verder is een uitgekiende reclamecampagne belangrijk. Denk goed na waar je je budget hiervoor aan uitgeeft. Adverteren in lokale huis-aan-huis bladen kan heel effectief zijn, evenals het verspreiden van een reclamefolder of flyer in je vestigingsgemeente. Online adverteren kan eveneens nuttig zijn, maar dit kun je ook uitstellen naar een later moment, bijvoorbeeld als je meer klanten wilt werven die niet in de directe omgeving wonen.
Maak een goed businessplan
Vaak moet je geld lenen bij een bank of andere kredietverstrekker. Die vragen doorgaans om een businessplan. Hierin zet je uiteen wat je plannen zijn met het bedrijf. Wat is de verwachte omzet en winst? Waarom denk je dat jouw zaak een succes gaat worden zodat je het geleende geld ook daadwerkelijk terug kunt betalen? Details zoals Airlaid servetten bedrukken met je bedrijfsnaam kun je hier achterwege laten, de investeerder is uitsluitend geïnteresseerd in de hoofdlijnen. Welke kosten ga je maken en hoeveel omzet staat daar tegenover? Op basis daarvan kan worden bepaald of je genoeg financiële ruimte overhoudt om je lening af te lossen, naast dat je ook nog in je eigen onderhoud moet kunnen voorzien uit de omzet van de zaak.
Andere artikelen

Ik ben Karin, een zelfstandige ondernemer met een passie voor het delen van kennis en inzichten. Voor een Ondernemersfaqs.nl die zich richt op diverse vraagstukken en producten voor ondernemers, schrijf ik blogs die praktische oplossingen en waardevolle adviezen bieden. Met een achtergrond in het bedrijfsleven en persoonlijke ervaring als ondernemer, begrijp ik de uitdagingen en kansen waarmee mijn lezers worden geconfronteerd. Mijn doel is om hen te inspireren en te ondersteunen bij het realiseren van hun zakelijke ambities. Naast bloggen houd ik van netwerken, nieuwe zakelijke trends ontdekken en tijd doorbrengen met mijn familie en vrienden.