Wat is het verschil tussen ecommerce en leadgeneratie marketing

Marketing is een woord dat duizend betekenissen lijkt te hebben. Afhankelijk van wie je het vraagt. Twee grote spelers in het marketing universum zijn ecommerce marketing en leadgeneratie marketing. Maar wat zijn de verschillen? En belangrijker nog, welke strategie past bij jouw business? Tijd om dat eens verder uit te pluizen.

Ecommerce marketing: “Klik, koop, klaar?”

Bij e-commerce marketing draait alles om verkoop, letterlijk. Het gaat vooral om webshops, productpagina’s en retargeting campagnes. Het doel is simpel: bezoekers omzetten in kopers. Maar laat je niet misleiden door de ogenschijnlijke eenvoud. Het proces erachter is allesbehalve simpel.

Elke stap telt. Het optimaliseren van je website voor conversie, slimme social media campagnes en nog veel meer. Alles is erop gericht om jouw producten in de kijker zetten. En dan hebben we het nog niet eens gehad over tools zoals Google Shopping, e-mailmarketing en influencers. Het is een dynamisch spel waarbij snelheid en trends centraal staan.

Wil je meer weten over hoe je dit kunt aanpakken? Hier vind je een uitgebreid overzicht van wat ecommerce marketing precies inhoudt.

Leadgeneratie marketing is een spel van vertrouwen

Waar ecommerce marketing gericht is op directe verkopen, speelt leadgeneratie marketing op de lange termijn. Het draait hier om het verzamelen van waardevolle contactgegevens van potentiële klanten oftewel leads. Met als doel om hen uiteindelijk te converteren naar betalende klanten. Klinkt eenvoudig, maar ook dit vraagt om finesse.

Leadgeneratie gaat niet alleen over ‘meer’ leads, maar om ‘betere’ leads. Dit betekent vaak dat je waardevolle content moet bieden. Er wordt hier vaak gebruikgemaakt van gratis e-books, webinars of trials. Het is een subtiel spel van geven en nemen. Geef genoeg waarde om vertrouwen te winnen, maar houd altijd een deel achter om klanten nieuwsgierig te houden.

Ben je benieuwd hoe je dit slim inzet? Check dan eens meer over leadgeneratie marketing.

Hoe kies je tussen de twee?

Hier komt het leuke (en soms frustrerende) deel: er is geen one-size-fits-all antwoord. Een paar vuistregels:

•            Ecommerce marketing is ideaal als je producten verkoopt die direct online te koop zijn. Bijvoorbeeld kleding, elektronica en beautyproducten tot sportartikelen.

•            Leadgeneratie marketing past beter bij bedrijven die een complexere verkooppijplijn hebben. Dit zijn o.a. B2B-diensten, maatwerkoplossingen of high-ticket producten zoals vastgoed.


Samen sterker?

Wie zegt dat je moet kiezen? Vaak werkt een combinatie van beide strategieën het best. Stel je voor: je hebt een webshop, maar biedt ook een gratis e-book aan om leads te verzamelen. Die leads kun je later weer benaderen met gepersonaliseerde aanbiedingen.

Tijd om actie te ondernemen

Kies je eerst voor e-commerce, leadgeneratie of een mix van beide? Het gaat er vooral om dat je een goed doordachte strategie hanteert. Experimenteer, analyseer en optimaliseer. Het marketinglandschap verandert continu, dus flexibiliteit is een must.

Wil je hulp bij het maken van de juiste keuze? Neem contact op met een expert en ontdek welke strategie voor jouw business het verschil gaat maken.