Er zijn steeds meer mensen in Nederland die besluiten om een webwinkel op te zetten. Geef ze eens ongelijk: de keuze is namelijk reuze en er is binnen vrijwel iedere branche of niche wel een webwinkel te bedenken. Maar: een webshop oprichten doe je niet zomaar. Het is zaak om ervoor te zorgen dat je shop een succes wordt.
De vraag is natuurlijk: hoe doe je dat? Een succesvolle webshop is niet zomaar gemaakt; daar moet je tijd en energie in steken, wil je dat je online winkel een winstgevend bedrijf wordt. In dit artikel geven we je daarom enkele handige tips en tricks waarmee je webshop een daverend succes wordt.
Belangrijk bij succesvolle webshop: kies een niche
Uit onderzoek van het CBS blijkt dat het aantal webshops in Nederland al een hele tijd in de lift zit. Dit betekent dat als je ook een webwinkel wilt beginnen, je goed na moet denken over de branche waarin je zo’n shop start. Het hebben van een duidelijke niche en natuurlijk ook een goed begrip van je doelgroep zijn hierbij van groot belang. Daarom moet je proberen om een unieke plek in de toch al redelijk verzadigde markt te vinden en hoewel het misschien lijkt alsof dat onmogelijk is, is dat absoluut niet het geval.
Kijk maar eens naar de laatste jaren waarin er zo ontzettend veel nieuwe producten en technische snufjes bij zijn gekomen. Ook de standaard niches, zoals kleding, beauty producten en items voor je interieur, blijven hartstikke hip. Het is wel belangrijk om te gaan voor een niche waar je zelf blij van wordt én waar nog de nodige vraag te vinden is. Doe daarom een doelgroepanalyse en doe onderzoek om te kijken of je met jouw aanbod onderscheidend kan zijn.
Je eigen webshop maken: zo doe je dat
Een van de redenen waarom sommige mensen nog niet begonnen zijn met het oprichten van een webshop is omdat ze bang zijn dat ze geen geld hebben om een professional in te huren die een website kan maken. Vandaag de dag hoeft dat helemaal niet meer, want er zijn verschillende tools waarmee je zelf aan de slag kunt gaan. Een eigen webshop maken is misschien nog nooit zó eenvoudig geweest, zelfs wanneer je geen technische kennis hebt. Hoe fijn is dat?
Er zijn namelijk verschillende platforms waarin je een webshop kunt maken. Denk bijvoorbeeld aan Managed WooCommerce, een handig basis waarmee je vanuit het welbekende WordPress aan de slag kunt gaan. Hiervoor moet je wel een beetje weten hoe WordPress werkt. Wil je liever voor een nog simpelere software gaan? Dan is SiteBuilder wellicht iets voor jou. Het biedt een gebruiksvriendelijk pakket met alles dat je nodig hebt om een eigen webshop te maken.
Investeer altijd in een webshop met de optimale gebruikerservaring
Een van de dingen die je moet weten voor het maken van een succesvolle webshop is dat de website snel moet laden en volledig geoptimaliseerd moet zijn voor bezoekers. Waarom? Simpel: omdat er tegenwoordig ontzettend veel keuze is op het gebied van webwinkels. Mogelijke klanten zullen sneller van je website afgaan wanneer ze merken dat de webshop traag laadt of wanneer ze niet eenvoudig door de webshop kunnen navigeren. Waarom zou je ze het moeilijker maken dan het eigenlijk is?
Investeer daarom altijd in een klantvriendelijke webshop, zodat je daarmee de klanten binnen kunt houden. Hierbij is een webshop die er simpel maar gelikt uitziet een heel goede basis. Zorg ervoor dat de website snel laadt en dat er geen elementen aanwezig zijn die ervoor zorgen dat de website trager wordt. Ga ook voor een eenvoudige navigatie waarbij klanten binnen no time door kunnen klikken naar de producten die ze willen zien. Let tot slot op het creëren van een mobielvriendelijke website, aangezien de meeste mensen hun smartphone gebruiken voor het uitvoeren van zoekopdrachten.
SEO is belangrijke basis voor succes van webshops
Om het nog even over zoekopdrachten te hebben: om het succes van je webshop een boost te geven, is het aan te raden om een professional op het gebied van SEO, oftewel search engine optimization, in te huren. Hij of zij weet namelijk precies wat er moet gebeuren om je webshop hoog te laten scoren in de zoekresultaten van de zoekmachines. Met een website die geoptimaliseerd is voor bezoekers heb je al een goed begin te pakken, maar SEO gaat verder dan dit. Het maken van relevante content staat hier namelijk ook bij centraal.
Zo helpt het bijvoorbeeld om een blog op je website te hebben waarop je echt interessante content plaatst, zoals informatieve blogs over de producten die je verkoopt of interessante artikelen met tips en tricks over de niche waar je in zit. Ga daarnaast voor beschrijvende productteksten met echt unieke content die je producten aantrekkelijker maken voor de klanten, maar ook voor de zoekmachines. Investeer tot slot in linkbuilding door samenwerkingen aan te gaan met andere ondernemers, partners en blogs.