Zo maak je een professionele website

Bijna ieder bedrijf heeft vandaag de dag een website. Het is een prima manier om klanten over je bedrijf te informeren en hopelijk zover te krijgen dat ze een bestelling plaatsen of een offerte aanvragen voor een opdracht. Een aansprekende website is in dat geval heel belangrijk. Een goede website voldoet aan een paar standaard eisen. Hij bevat aansprekende en foutloze content, professionele foto’s en een duidelijke menustructuur. Ga dus niet over één nacht ijs en schakel waar nodig een professional in. Dit vergt uiteraard een extra investering, maar dit werpt zeker zijn vruchten af.

Een website ontwerpen

Een website ontwerpen kun je zelf doen of uitbesteden aan een professionele ontwerper. Als het ‘raamwerk’ gemaakt is kan de website worden ingevuld. Je kunt daarvoor natuurlijk zelf even snel wat foto’s maken met je mobiele telefoon. Maar bedenk dat het veel professioneler is om een fotograaf in Venlo in te schakelen. Die kan mooie zakelijke foto’s maken die je ook voor sociale media en reclame uitingen kunt gebruiken. Schrijf goede teksten voor je website die taalkundig juist zijn en uiteraard de juiste inhoud bevatten. Gebruik goede zoekwoorden zodat Google en zijn collega’s jouw website straks goed weten te vinden. Ook dit kun je overigens uitbesteden aan een professional. Pas op met het gebruiken van AI tools, die schrijven vaak teksten die veel te algemeen zijn. Daarmee maak je geen indruk.

Snel zoeken en snel vinden

Een bezoeker aan een website wil snel vinden wat hij zoekt. Dat moet als het even kan in maximaal drie klikken. Zorg dus voor een duidelijke en logische menustructuur. Denk hier goed over na want dit later allemaal weer om gooien is een hele klus, zeker als je veel verwijzingen op je website hebt. Als je producten verkoopt dan zet je die in een logische volgorde, als het er veel zijn, het liefst op alfabet. Bedenk ook dat browsers websites in alle talen kunnen vertalen. Controleer je teksten of die geschikt zijn voor online vertaling. Zorg ook dat contact met een helpdesk of klantenservice eenvoudig is en beantwoord vragen als het even kan binnen 24 uur, zeker op werkdagen.

Houd je website actueel

Denk niet dat je niets meer hoeft te doen als je website eenmaal af is en online staat. Het is belangrijk om regelmatig nieuwe content te plaatsen. Maak een afspraak bij PhotoSessions voor een fotosessie in het nieuwe kantoorpand of van een opdracht die recent is opgeleverd. Dit soort foto’s kunnen potentiële klanten over de streep trekken om een offerte aan te vragen. Vraag wel altijd toestemming om foto’s bij klanten te maken, en zorg ook dat je de rechten hebt om mogelijke problemen later te voorkomen. Schrijf teksten zo veel mogelijk tijdloos. Vermijd zinnen als ‘vorig jaar verhuisde ons bedrijf naar en nieuw kantoorpand’ maar schrijf ‘in 2024 verhuisde ons bedrijf naar een nieuw kantoorpand’. Dan hoef je niet voortdurend teksten aan te passen.

Andere artikelen

Inhoud
Foto van Karin
Karin

Ik ben Karin, een zelfstandige ondernemer met een passie voor het delen van kennis en inzichten. Voor een Ondernemersfaqs.nl die zich richt op diverse vraagstukken en producten voor ondernemers, schrijf ik blogs die praktische oplossingen en waardevolle adviezen bieden. Met een achtergrond in het bedrijfsleven en persoonlijke ervaring als ondernemer, begrijp ik de uitdagingen en kansen waarmee mijn lezers worden geconfronteerd. Mijn doel is om hen te inspireren en te ondersteunen bij het realiseren van hun zakelijke ambities. Naast bloggen houd ik van netwerken, nieuwe zakelijke trends ontdekken en tijd doorbrengen met mijn familie en vrienden.